Sunday, 13 May 2012

Syukur & Say Alhamdulillah

Mendengar keluhan seorang sahabat yang bekerja di syarikat non-muslim. Susahnya nak tunai solat zohor kerana tiada surau. Susah nak tunaikan solat sebab teman- tman sepejabat yang muslim tak solat, cuma dia saja yang solat, jadi dia dipersoalkan oleh non-muslim tentang mengapa perlu dia menunaikan solat.

Membaca status seorang muslimah di fb, beliau sedih dicemuh kerana memakai niqob. Sedihnya, beliau dicemuh oleh orang melayu islam.

Berbual dengan seorg makcik, beliau tidak disukai ibu mertua sewaktu baru2 kahwin kerana beliau memakai tudung. Beliau berkahwin pada tahun 1980-an. Waktu itu susah nak jumpa orang yang pakai tudung. Ibu mertua bising sebab dia keluar rumah untuk sidai kain pun pakai tudung, pergi bilik air kat luar rumah pun pakai tudung.

 Cerita seorang sahabat, beliau dimarahi ayah dan neneknya kerana tidak mahu bersalam dengan sepupu-sepupu perempuan ketika hari raya. Beliau dianggap tak beradab sebab tak mahu bersalam dengan tetamu-tetamu perempuan yang datang ke rumah.

Pengalaman sendiri, travel naik bas pada waktu malam. Subuh dalam perjalanan. Pemandu bas seorang melayu muslim. Namun, bas tak berhenti pada waktu subuh sehingga memaksa saya pergi dan minta pada pemandu bas berhenti untuk solat subuh. Kata pemandu bas '' kita dah lambatlah, dik. Nanti saya kena marah kalau lambat sampai'' Namun, disebabkan saya berkeras, beliau berhenti juga di tempat perhentian yang cuma ada tandas dan pondok rehat. Syukur, Alhamdulillah. Dalam ramai-ramai orang melayu dalam bas tersebut, cuma saya dan dua org lain yg solat subuh di atas pondok tepi bas tersebut sambil pemandu bas duduk menunggu kami, memerhatikan kami solat. Semoga Allah berikan kepada beliau taufiq & hidayat untuk melaksanakan kewajipan solat. Walau beliau tak solat pada tika itu, beliau berhenti untuk beri ruang pada saya dan 2 org penumpang lain untuk tunaikan solat subuh.


Banyak lagi kisah-kisah seumpama kisah di atas. Kita berdepan dengan kesukaran untuk amalkan tuntutan agama bukan kerana mereka yang tidak beragama islam, tapi kerana orang islam sendiri. Rasa terasing kerana dianggap 'lain' @ 'pelik'. Dilabelkan 'alim' sebab pakai tudung labuh @ pakai kopiah. Dianggap 'fanatik' sebab tak nak bersalam dengan lelaki @ perempuan yang bukan muhrim. Terasing di dalam masyarakat islam sendiri.


Sunday, 8 January 2012

Ahlan 2012

Walau terlambat, saya tetap ingin mengucapkan Ahlan 2012. 2012 bakal menjadi tahun bermakna untuk saya kerana....

Final semester. I.allah!

Well, of course. Umur bertambah. :D

Teringat seseorg yg mengucapkan kepada saya "Semoga dengan bertambahnya umur bertambahnya amal." Amin3x

Semoga 2012 bakal mencoret memori manis dlm buku kehidupan kita. Jangan cuma berharap, usahalah untuk menjadikan ia tahun yg lebih baik berbanding tahun2 yg lepas.

Salam Sayang
 Ad-Deen

Wednesday, 30 November 2011

Untungnya Wanita Yang Pandai Memasak...

"Zaman sekarang ni kalau perempuan tak pandai masak pun takpe, yang penting pandai mengurus rumahtangga."


"Perempuan zaman sekarang ni dah ada pendidikan dan kerjaya, kalau setakat pandai masak nasi dan jerang air pun dah cukup."
 
"Mertua sekarang ni pun dah tak cerewet mcm mertua zaman dulu. Isteri saya tu, nak buat kerja2 dapur pun terkial-kial. Mak saya x kisah pun."




Inilah antara kata2 yg saya dengar bila berbicara perihal wanita & masakan. Mendengar kata2 sebegini membuatkan saya terfikir-fikir. Apa untungnya wanita yg pandai memasak?

Dilahirkan dlm keluarga yg ibu saya memang 'master chef', kedua-dua nenek saya sebelah ayah dan sebelah ibu pun 'tukang masak terhebat' dan makcik-makcik saya terutamanya sebelah ibu yg kesemua mereka menggenggam ijazah dan mempunyai karier, namun masing2 'chef2 terhebat di dapur rumah sendiri', membuatkan saya tak pernah terfikir kemungkinan yang ada wanita dapur mereka di kedai-kedai makan.

Selepas seminggu membuat 'penyelidikan' & 'kajian' mengenai wanita dan masakan. Ini hasil kajian yg saya dapat...

Wanita VS Masakan

1. Penjimatan yg hebat!

Memasak boleh menjimatkan wang. Kamu boleh habiskan RM 100 dlm masa seminggu untuk sarapan, makan tengahari, minum petang dan makan malam di kedai. Tetapi dgn memasak kamu berbelanja RM100 sebulan untuk barang2 pasar. Jimat kan?

2. Bila Jauh Terkenang-kenang.

Sekiranya kamu seorg pelajar seperti saya, bila berjauhan dari rumah pastinya kamu merindui masakan bonda tercinta. Sedap macam mana pun Choc Mud Cake kat Secret Recipe, sedap lagi kek coklat lembap ibu tersayang. Bak kata seorang kawan saya : "Takde sape boleh masak telur goreng separuh masak sesedap mak aku masak"

3. Kebersihan Terjamin

Masakan yg disediakan dirumah lebih terjamin kebersihan berbanding makanan yg dijual di kedai2. Ini memang satu fakta yang semua orang dah tahu kan?

4. Pengikat Kasih Sayang


Ya, untungya seorang ibu bila bijak memasak ialah dia boleh 'mengawal' suami dan anak-anak. Macam mana tu? Ibu boleh titipkan doa dan selawat untuk membentuk peribadi setiap ahli keluarga melalui air tangannya. Semasa memasak, ibu boleh baca ayat2 suci al-quran untuk melembutkan hati anak yg degil. Ibu boleh bacakan doa dalam makanan yg dimakan oleh anaknya supaya anak jadi orang yg soleh. Setiap air tangan yg disediakan oleh isteri @ ibu disisipkan dgn bismillah dan selawat lebih 'bermakna' terhadap suami dan anak2.

Kesimpulannya, rajin2lah memasak. :)

Coretan
Ad-Deen

Wednesday, 16 November 2011

Hargai Masa Itu

Cepat sungguh masa berlalu. Sedar tak sedar, sudah 2 tahun saya berada di kampus. 2 tahun, 3 semester. Another semester and I'm off!!! Huhu. Oh ya, bukan tamat belajar, kita akan sentiasa belajar, belajar dan belajar. Belajar melalui kehidupan.

Sejak berada di kampus, saya akui, masa saya bersama keluarga sangat terhad. Walau handphone, laptop, internet dan segala mcm teknologi yg ada, dek kesibukan yg menghimpit terkadang seminggu sekali nak telefon bonda pun susah.  Apatah lagi adik-beradik yg lain.

Bulan ini saya cuti final break. Disebabkn xde short sem, saya pun 'melepak' di rumah, mengambil alih tugas bonda tercinta. Waktu siang, cuma saya dan ibu di rumah, adik2 semua ke sekolah, ayah ke tempat kerja. Sejak masuk kampus, inilah kali pertama saya cuti panjang. Dlm masa 2 tahun, bnyak yg telah berubah. Perubahan yg berlaku semasa ketiadaan saya di rumah membuatkan saya benar2 menghargai cuti ini...

Adik bongsu saya yg berusia 4 tahun sudah mengenali nombor dan huruf. Dia juga sudah pandai mengaji 'Qiraati' dan menghafal surah2 pendek. Celoteh mulutnya  pun makin bijak. Ada saja kata2nya & tingkah lakunya yg mencuit hati kami sekeluarga.

Dua adik perempuan saya yg bersekolah rendah, masing2 darjah 4 dan 5 sudah pandai mengemas bilik mereka sendiri. Paling ketara adik saya yang darjah 5. Boleh diharap untuk membuat kerja2 rumah. Kedua-dua mereka bukan lagi 'budak2' yg saya tinggalkan semasa pergi ke kampus. Budak2 yg gaduh sebab berebut satu teddy bear. Budak2 yg nangis kalau ibu tinggalkan diorg walau cuma nak pergi beli gula kat kedai runcit yg berhampiran dengan rumah.

Bila lihat situasi sekarang, saya faham kenapa dulu ibu selalu kata " Jangan besar cepat sangat". Masa tu saya x faham, saya selalu kata " Ibu, jgn doa mcm tu, nanti kiteorg pendek je."
Masa usia belasan tahun saya bila dgr ibu kata begitu, saya fikir ibu x percayakan saya dah besar, ibu nak control saya. Ibu nak tahu semua benda yg saya buat kat luar, dgn siapa saya berkawan, cara saya berpakaian, tingkah laku saya.

Bila sekarang saya berbual dgn ibu, berkongsi apa yg saya rasa. Respon ibu
"Ibu selalu kata jangan besar cepat sangat sebab ibu rindukan kamu. Ibu rasa macam semalam baru ibu lahirkan kamu, ibu dukung kamu, ibu x puas lagi tengok kamu membesar depan mata ibu. Bukan ibu seorg je rasa mcm tu, semua ibubapa lalui benda yang sama, semua org lalui perasaan yg sama"

Ya, kita semua melalui perasaan  yg sama. Yang berbeza, situasi dan suasan yg mencetuskan perasaan tersebut.


Tinta Kehidupan
Ad-deen